Stress!!!

Iedereen heeft stress, en dit uit zich op verschillende manieren. Toch zijn er aantal algemene uitingen die heel herkenbaar zijn. Heb je soms het gevoel dat je geen controle hebt over de situatie? Stel je jezelf soms in vraag? Ben je soms even je zelfbeeld kwijt? Dit kunnen allemaal gevolgen zijn van stress en met andere woorden iemand volledig verlammen. In deze eerste blog zal ik wat tips and tricks geven om uw stressgehalte te verminderen.

Wat is stress?

Voor ik wat tips en tricks geef wil ik eerst even bespreken hoe stress bekeken wordt. Het woord stress draagt een negatieve connotatie met zich mee maar je kan ook als iets positief zien. Zo is er de zogenoemde “gezonde stress”, een laatste motivatie of duwtje in de rug dat iemand nodig heeft om een taak of opdracht tot een goed einde te brengen. Stress wordt pas negatief wanneer de druk en spanning die het met zich meebrengt te zwaar wordt om te dragen. Stress zorgt in het lichaam voor een verhoogde staat van paraatheid. In de bijnieren wordt op dat moment een stresshormoon afgescheiden, een soort adrenaline. Met een aantal fysiologische reacties zoals een verhoogde bloeddruk, transpieren en een verhoogde hartslag.

Tips en tricks 

tips and tricks 1: Clean house, clean head

Wanneer het al eens ‘rommelig’ is in je hoofd door de stress helpt het niet als de omgeving ook nog eens vol rommel ligt. Dit is een goede tip en ik pas deze ook zelf toe. Wanneer ik thuiskom na een stressvolle dag is er niks meer kalmerend dan mijn kamerdeur open te gooien en een opgeruimde kamer te zien. Dit zorgt voor een directe rust in mijn hoofd. Een voorbeeld, maak je bed op van zodra je opstaat. Jouw dag begint al onmiddellijk met een positieve noot omdat je al een eerst taak volbracht hebt. 

Tip and trick 2: Get sh*t done

Een tweede tip is het gebruiken van agenda. Ik heb zelf vaak stress daar ik soms een afspraak uit het oog verlies of een taak vergeet op voorhand te maken. Hierbij kan een agenda echt helpen. De structuur helpt me om de dag te plannen en me zo geen zorgen meer hoef te maken dat ik bepaalde zaken oversla. Let wel op dat jouw agenda niet te vol staat en laat ruimte tussen twee afspraken in jouw planning zodat je niet in tijdsnood komt want dat brengt dan weer stress met zich mee.

Tip and trick 3: Keep calm en zweet je te pletter 

Zoals eerder vermeld wordt er adrenaline aangemaakt in een stressvolle situatie. Door te sporten zorg je er voor dat adrenaline op een natuurlijke manier weer wordt afgebroken en de rust terugkeert. Deze tip ben ik tijdens mijn examens gaan gebruiken en na een dagje studeren helpt het enorm om even te kunnen ontspannen in de buitenlucht. Daarnaast kan het hoofd even tot rust komen en moet je tijdens het sporten helemaal nergens aandenken. Ook voor wie geen zin heeft om te sporten, is dat helemaal geen probleem. Zo kan het huis poetsen al een ware inspanning zijn en helpt het ineens bij de eerste tip. 

Drie zeer makkelijke tips die voor mezelf echt helpen dus. Probeer ze uit en ik hoop dat ze jouw ook kunnen helpen. Hier kan je ook in video’s kunnen zien hoe ik nieuwe tips en tricks uittest.  Ook benieuwd naar het resultaat of nieuwe stressverlichtende ideeën? Kom dan zeker nog een keertje terug naar mijn website.